Roşia Montană un pretext al generaţiei mele

big-proteste-in-bucuresti-fata-de-proiectul-rosia-montana

Alexandru D. Filimon

Protestele sunt o floare rară la români. Pentru unii dintre “botaniştii” noştri, cetăţenii care protestează împotriva proiectului Roşia Montană sunt manipulabili fie de politicieni, fie de corporatişti ascunşi sub haine ecologice, sunt labili psihic şi cel mai important, au avut marea neşansă să nu ajungă ingineri pentru a dobândi un capital de cunoştinţe solid şi necesar actului de revoltă intelectuală. Nu mă miră o astfel de viziune.

Mâine poimâine vom avea nevoie să absolvim Facultatea de Bun Simţ şi Bune Maniere ca să protestăm faţă de nesimţirea guvernanţilor. Cu o astfel de logică avortată mă întreb, câţi dintre noi practicăm masturbarea intelectuală?

Viziunea schizofrenico-paranoică asupra istoriei alimentează suficienta multora ce fac parte din segmentul educat, ce pot să jure în lipsă de dovezi si argumente rationale că revoluţia română a fost făcută cu ajutor din afară din partea agenţilor ruşi, iar  protestele sunt un rezultat al politicienilor aflaţi în opoziţie în dorinţa lor ascensională spre putere. Orice formă de opunere faţă de politic este considerată infantilă, “papuşată” şi zadarnică încă din faşă. Acest tip de atitudine mentală faţă de proteste, faţă de cererea publică şi societatea civilă nu este o lipsă de cultură a protestului, ci mai degrabă o cultură matură a antiprotestului.

Comuniştii şi-au atins scopul de propagandă până astăzi în ceea ce priveşte viziunea faţă de “sistem”. De multe ori aceşti ipochimeni înzestraţi cu astfel de resturi mentale privesc generaţia mea, generaţia ’89, cu superioritate găunoasă încercând să o alipească unui eşec personal şi unei ratări colective. Faptul că o astfel de generaţie, aprioric, nu poate legitima altă generaţie jună, este normal dacă empatizam cu atitudinea lor mentală. Nici nu ar avea cum altfel. Dacă vom căuta cu atenţie în discursul politic, public din România, vocabula “tinerii” este utilizată în juxtapunerea cu “locuri de muncă” şi “locuinţe şi credite”. Cu alte cuvinte, nimic epic. Doar instinctul de hrană şi reproducere mai animă generaţia mea, în rest politicienii noştri, persoanele publice se gândesc poate că “merge şi aşa”. Roşia Montană nu este un ideal al generaţiei mele, ea reprezintă un pretext de introspecţie pentru a găsi acele idealuri acele locuri comune ale unei generaţii, lipsită de privilegiul modelelor, abandonată în mare parte de intelectuali şi ignorată de politicieni.

Un prieten mi-a spus de curând că “toate modelele de care spui, Alex, sunt la cimitir. Aş vrea ceva palpabil, mi­-aş dori să întâlnesc un model, nu să pipăi paginile de istorie cu Titu Maiorescu”. Ce să-i spun cand în mare parte şi modelele mele, persoanele pe care le admir au trecut în nefiinţă sau, şi mai rău, în uitare. Ce idealuri va găsi generaţia mea?

“Dacă, solul este bogat şi foarte fertil, populaţia care trăieşte cu el poate să câştige înclinări spre lenevie, desfrâu, dacă fertilitatea lui este mijlocie se zice că aceasta-i o condiţie care dezvoltă inteligenţă” Dumitru Drăghicescu “Din psihologia poporului român”.

Dacă înlocuim “solul” cu Roşia Montana, am putea începe cu un ideal măreţ: “Mai puţin leneşi şi mai mult inteligenţi”.

Lasă un răspuns

Liviu Brătescu

Incultura ne distruge, mă baiatule...

POLITICA ÎN PIONEZE - Horia Pană

"Îmi place zgomotul produs de democraţie." (James Buchanan, al 15-lea preşedinte american)

Bellum omnium

blog George Damian

brînzoaice cu gem

Incultura ne distruge, mă baiatule...

Civitas Politics

Analizăm politica

